Bergen Social Media Addiction Scale (BSMAS)
Bergen Social Media Addiction Scale (BSMAS) je šesti položková stručná sebehodnotící škála určená k hodnocení rizikové závislosti na sociálních sítích. BSMAS je adaptací Bergen Facebook Addiction Scale s jednoduchou záměnou termínu „Facebook“ za „Social media“. Položky odráží základní prvky závislosti:
- Význam – aktivita dominuje myšlení a chování,
- Modifikace nálady – aktivita modifikuje náladu
- Tolerance – pro dosažení předchozích účinků je zapotřebí zvyšování množství aktivity,
- Abstinenční příznaky – výskyt nepříjemných pocitů, když je aktivita přerušena nebo náhle snížena,
- Konflikt – činnost způsobuje konflikty ve vztazích, v práci/vzdělávání a dalších činnostech,
- Relaps – tendence vrátit se k dřívějším vzorcům aktivity po abstinenci nebo kontrole.
BSMAS hodnotí problematické chování při používání sociálních médií v průběhu dvanácti měsíců.
Délka vyplňování
Vyplnění celého dotazníku zabere přibližně 3 minuty.
Individualizovaná zpětná vazba pro respondenta
Vyplněním škály proband zjistí, zda se ho týká závislost na sociálních sítích.
Klíčová slova
Bergen Social Media Addiction Scale, BSMAS, závislost, sociální sítě, sociální média
Scorování a interpretace
Celkové skóre se získá sečtením bodů všech položek, a pohybuje se tedy v rozmezí 6-30 bodů, přičemž vyšší skóre znamená vyšší míru problematického používání sociálních médií a závislost na nich.
Odpovídací stupnice
Na každou položku respondent odpovídá na pětibodové Likertově stupnici od „velmi zřídka“ (1) po „velmi často“ (5).
Reference
Andreassen, C., Billieux, J., Griffiths, M., Kuss, D., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., & Pallesen, S. (2016). The Relationship Between Addictive Use of Social Media and VideoGames and Symptoms of Psychiatric Disorders: A Large-ScaleCross-Sectional Study. Psychology of Addictive Behaviors, 30(2), 252-262. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1037/adb0000160252
Andreassen, C., Torsheim, T., Brunborg, G., & Pallesen, S. (2012). Development of a Facebook Addiction Scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517. https://doi.org/10.2466/02.09.18.PR0.110.2.501-517
Duradoni, M., Innocenti, F., & Guazzini, A. (2020). Well-Being and Social Media: A Systematic Review of Bergen Addiction Scales. Future Internet, 12(24). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/fi12020024
Zarate, D., Hobson, B., March, E., Griffiths, M., & Stavropoulos, V. Psychometric properties of the Bergen Social Media Addiction Scale: An analysis using item response theory. Addictive Behaviors Reports, 17(100473). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.abrep.2022.100473