Rosenbergova škála sebehodnocení (Rosenberg Self-Esteem Scale)

Rosenbergova škála sebehodnocení, originálně Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), stručný a široce využívaný nástroj k měření globálního sebehodnocení prostřednictvím hodnocení pozitivních i negativních pocitů týkajících se sebe sama. Škála byla koncipována jako jednodimenzionální, přesto byly na základě faktorové analýzy rozpoznány faktory sebeúcta a sebesnižování, které pozitivně nebo negativně souvisí s formulovanými výroky. Metoda obsahuje 10 položek: 5 formulovaných pozitivně a 5 negativně.

Délka vyplňování

Vyplnění celé škály zabere přibližně 2-3 minuty.

Individualizovaná zpětná vazba pro respondenta

Po vyhodnocení dotazníku respondent dostane informaci o výši svého sebehodnocení.

Klíčová slova

Rosenbergova škála sebehodnocení, Rosenberg Self-Esteem Scale, RSES, sebehodnocení, sebeúcta, sebesnižování

Scorování a interpretace

Celkové skóre se vypočte sečtením všech bodů položek, přičemž položky 3, 5, 8, 9, 10 jsou reverzní. Položky mohou být hodnoceny buď od 0 do 3 bodů (celkové skóre 0-30), nebo od 1 do 4 bodů (celkové skóre 10-40). Každopádně vyšší skóre znamená vyšší míru sebehodnocení.

Odpovídací stupnice

Respondenti na čtyřbodové škále Likertova typu vyjadřují míru souhlasu nebo nesouhlasu s jednotlivými položkami: „Naprosto souhlasím“ (3 nebo 4), „Souhlasím“ (2 nebo 3), „Nesouhlasím“ (1 nebo 2) a „Naprosto nesouhlasím“ (0 nebo 1).

Reference

Blatný, M., Urbánek, T., & Osecká, L. (2006). Structure of Rosenberg’s Self-Esteem Scale: Three-factor solution. Studia Psychologica, 48(4), 371-378. https://www.researchgate.net/publication/287594381_Structure_of_Rosenberg's_Self-Esteem_Scale_Three-factor_solution

Čerešník, M., Dolejš, M., Čerešníková, M., & Tomšik, R. (2022). Psychometric Analysis of Rosenberg’s Self-Esteem Scale. A Specific Application of the Scale on Adolescents Aged 11-19. TEM Journal, 11(4), 1732-1741. https://doi.org/10.18421/TEM114-39

Gnambs, T., Scharl, A., & Schroeders, U. (2018). The structure of the Rosenberg Self-Esteem Scale: A cross-cultural meta-analysis. Zeitschrift für Psychologie, 226(1), 14–29. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000317

Halama, P., & Biescad, M. (2006). Psychometrická analýza rosenbergovej skály sebahodnotenia s pouzitím metód klasickej teórie testov (CTT) a teórie odpovede na polozku (IRT)1. Ceskoslovenska Psychologie, 50(6), 569-583. https://www.proquest.com/scholarly-journals/psychometrická-analýza-rosenbergovej-skály/docview/235722430/se-2

Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton, NJ: Princeton University Press. http://dx.doi.org/10.1515/9781400876136